products-details

Változó világ, változatlan igények
Kapcsolati és egyéni tényezők szerepe az egészségügyi szolgáltatások minőségében

Az orvos-páciens kapcsolat egészségügyi ellátásban betöltött szerepe az utóbbi években, évtizedekben alapvető változásokon ment keresztül. Bár e változások országtól és ellátórendszertől függően eltérő mértékűek, általánosan elmondható, hogy gyógyítási szempontból eltolódás vehető észre a biomedikális szemlélettől a bio-pszicho-szociális modell felé, amely komplexebb és személyesebb kapcsolatot feltételez az orvos és páciense között. Gazdasági és marketing szempontból is változások tapasztalhatók: az egészségügy szolgáltatásként való megjelenése azt eredményezi, hogy nagyobb hangsúly kerül az igénybe vevői elégedettségre, a személyes kapcsolatmenedzsmentre és a kockázatkommunikációra. A 2019 végén induló koronavírus-világjárvány mindezek mellett – vagy mindezeken keresztül – hirtelen és drasztikus változásokat hozott az egészségi interakciók lebonyolításába is, melynek hatásai, például a telemedicina tervezettnél gyorsabb előretörése jelenleg is észlelhetők. Az online elérhető, egészséggel kapcsolatos információk, csoportok, melyek páciensek egyre nagyobb tömegeinek körében foglalnak el előkelő helyet információforrásként, szintén jelentős hatással vannak az orvos-beteg kapcsolat dinamikájára. A megfelelő kommunikációt és a páciensek döntési folyamatba való bevonását olyan tényezőknek tekinthetjük, amelyek elősegíthetik a gyógyítási/gyógyulási folyamat sikerességét és a felek elégedettségének növelését. Fontos eleme mindennek a páciensek egészséggel és egészségüggyel kapcsolatos szemlélete, valamint együttműködési hajlandósága, amelyek nemcsak befolyásolhatják a kommunikációt, de annak következményei is lehetnek és végső soron az eredményességhez is hozzájárulhatnak. Ha pedig mindezek olyan tényezők, amelyek elősegítik az egészségügyi kimenetek javítását, ezzel javítva a páciensbiztonságot, csökkentve a visszaesések, kórházi felvételek, komolyabb beavatkozások számát, úgy vélem, érdemes részletesen foglalkoznunk ezzel a folyamattal.

Szerző Dr. Kincsesné Dr. Vajda Beáta

Lektor Prof. Dr. Hetesi Erzsébet , Dr. Veres Zoltán

ISBN 978-963-638-710-5

DOI DOI 10.62133/SALDO.PAGV5367